Gemeente zet chatbot in voor beantwoorden vragen websitebezoekers

Foto: Oosterhout Nieuws

Na een geslaagde proef blijft de chatbot op de website van de gemeente Oosterhout om 24/7 vragen te beantwoorden.

Virtuele assistent

Inwoners en ondernemers gebruiken de gemeentelijke website steeds vaker om online zaken te regelen; van het aanvragen van een subsidie tot het doorgeven van een verhuizing. Om websitebezoekers te ondersteunen bij het gebruik van de website, is er op oosterhout.nl een nieuwe chatbot (virtuele assistent) actief. Bezoekers vragen aan de chatbot wat zij zoeken en die helpt ze verder naar de juiste informatie. Een nieuwe stap in het verbeteren van de dienstverlening aan inwoners en ondernemers.

Chatbot leert steeds bij

Een chatbot is geprogrammeerd om zaken met een websitebezoeker af te handelen. De chatbot beantwoordt een aantal veelvoorkomende vragen en verwijst de bezoeker door naar de juiste webpagina, 24 uur per dag. Mocht de chatbot het antwoord niet weten, dan wordt de webbezoeker tijdens de openingstijden van het stadhuis doorverbonden met een medewerker en kan men live verder chatten. De chatbot leert steeds bij. Op basis van vragen, antwoorden en feedback van de bezoeker wordt de chatbot voortdurend aangepast en verbeterd. In de toekomst kan de chatbot steeds meer onderwerpen behandelen en worden transacties mogelijk, zoals het doorgeven van een verhuizing of melding.

Onderdeel dienstverlening

In 2019 startte de gemeente Oosterhout als een van de eerste gemeenten een proef met de chatbot op de website. Eind 2020 werd besloten dat de chatbot een definitief onderdeel zou worden van de gemeentelijke dienstverlening. De eerste maanden van 2021 is de chatbot geactualiseerd in de stijl van de nieuwe website en zijn er nieuwe onderwerpen en keuzeknoppen toegevoegd om het de gebruiker nog makkelijker te maken. Deze chatbot wordt voortdurend samen met andere gemeenten doorontwikkeld.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen