Als het donker wordt zet je je fietsverlichting AAN

Foto: Pixabay License / 2396521

Zien en gezien worden is in het verkeer heel belangrijk. Zeker in deze tijd van het jaar, wanneer de dagen korter worden. Bijna alle fietsers (95%) vinden het gevaarlijk om in het donker geen verlichting aan te hebben. Dus: als het donker wordt, zet je je fietsverlichting AAN.

Een kapotte koplamp, wat nu?

Nergens ter wereld wordt er zoveel gefietst als in Nederland. Je zou daarom zeggen dat het repareren van een kapotte koplamp iets is dat wij binnen een handomdraai doen. Toch blijkt uit recent onderzoek van Veilig Verkeer Nederland onder 700 respondenten van 18 jaar en ouder dat maar liefst vier op de tien fietsers met kapotte fietsverlichting (37%) de reparatie niet zelf doet, maar uitbesteedt. Met als gevolg afhankelijkheid, mogelijk uitstelgedrag en onnodige kosten. Daarom heeft Veilig Verkeer Nederland een serie filmpjes gemaakt hoe je zelf je verlichting kunt repareren. Zie link onderaan dit artikel.

Wat zijn de eisen aan goede fietsverlichting?

Fietsverlichting moet aan staan als het schemerig of donker is en bij slecht zicht. De stelregel is: straatverlichting aan, fietsverlichting aan. Heb je je fietslampjes aan, dan is de kans dat je betrokken raakt bij een botsing 20% kleiner. Zo heeft de ANWB de regels op een rijtje gezet:

  • Geel of wit licht voor, rood licht achter.
  • Het licht mag niet knipperen, maar moet recht vooruit of juist recht achteruit schijnen.
  • Losse lampjes mag wel, mits goed zichtbaar geplaatst op je stuur, (rug)tas of op de borst of rug.
  • Ook verplicht: reflectie op de achterkant van je fiets (rechthoekig), en op de trappers en wielen of banden.

Geen kerstboom

ANWB: “Wat dus niet mag, is je fiets optuigen als een kerstboom, met vrolijk gekleurde knipperende lampjes. Losse lampjes vastmaken om je armen of hoofd? Niet doen, het kan je een boete opleveren. Waarom is dat zo? Je zou denken hoe meer licht hoe beter. Maar zo werkt ons hoofd niet. Onze hoofd maakt associaties bij verlichting. Eén lamp in het midden van de weg is een motorfiets. Twee witte koplampen is een auto. Een wit lampje voor, oranje reflectoren in het midden en een rood lampje achter is voor ons hoofd een fiets. Alles wat daarvan afwijkt wordt minder snel gezien als een fietsers.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen