‘Week van Snoep Goed’ moet ongezond voedingspatroon doorbreken

Foto: Week van Snoep Goed (via Facebook)

Tijdens de Week van Snoep Goed word je uitgedaagd om ongezonde snoep- en snackproducten te vervangen door verantwoorde alternatieven.

Week van Snoep Goed

Wekelijks wordt er in Nederland 1.846.199 kilo aan snoep gegeten blijkt uit cijfers van het RIVM. Dat is te veel en kan bijdragen aan allerlei serieuze gezondheidsproblemen. Een verandering in ons eet, drink- en snoepgedrag is daarom broodnodig, zo vinden de initiatiefnemers van de nationale ‘Week van Snoep Goed’ die tot en met 24 januari loopt. Tijdens deze week wordt Nederland uitgedaagd 7 dagen lang ongezonde snoep- en snackproducten te vervangen voor verantwoorde alternatieven. Hiermee wordt aandacht gevraagd voor een gezonder voedingspatroon dat juist in deze coronatijd belangrijker is dan ooit. Supermarkten, telers, producenten en het Nationaal Actieplan voor Groente en Fruit (NAGF) hebben zich bij het initiatief aangesloten.

Te weinig groente en fruit

Door de aanwezigheid van talloze gezondere alternatieven is het al lange tijd mogelijk verantwoorder te snoepen en te snacken. Dat proberen we ook, zo blijkt bijvoorbeeld uit de omzetcijfers van snackgroenten die de afgelopen jaren explosief steeg. In 2018 bedroeg de omzet daarvan nog 86,6 miljoen euro, een jaar later werd er meer dan 100 miljoen euro omgezet en de verwachting is dat dat bedrag afgelopen jaar opnieuw werd overtroffen. Toch eten we nog steeds te ongezond. Ruim 84% van de Nederlanders eet dagelijks minder dan de aanbevolen hoeveelheid fruit en 94% eet dagelijks te weinig groente, zo blijkt uit cijfers van het NAGF. Daarnaast grijpen we nog steeds liever naar snoep en snacks in plaats van gezondere alternatieven. Ondanks de suikerdiscussie blijft de zoetwarenconsumptie dus gewoon op peil. Jaarlijks eet een Nederlander een hoeveelheid suiker die neerkomt op circa 10.000 suikerklontjes. Ruim driekwart van de toegevoegde suikers eten we thuis.

Gezonde jonge generatie

De nationale Week van Snoep Goed moet Nederlanders bewustere keuzes laten maken als het aankomt op snoepen en snacken. Iedereen kan meedoen aan de actieweek die duurt tot en met 24 januari. De focus ligt met name op de jonge, nieuwe generatie, want als je die nu gezonde variaties voorzet, dan zijn die voor hen straks vanzelfsprekend. Daan Schapendonk, één van de initiatiefnemers van de actieweek: “We willen consumenten duidelijk maken waar ze op moeten letten. Wat is gezond en hoe kun je je voedingspatroon met kleine stapjes gezonder maken. Door een specifieke datum aan de Week van Snoep Goed te koppelen is het voor mensen makkelijker zich aan het goede voornemen te houden.” Kijk voor meer informatie op de onderstaande link.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen