Bewoners Bredaseweg vragen aandacht voor hun drukke straat

Foto: Google Streetview

De Belangengroep Bredaseweg maakt zich ernstig zorgen over de leefbaarheid en de verkeersveiligheid van hun straat.

12.000 auto’s per dag

De Belangengroep Bredaseweg heeft een brief gestuurd aan de gemeenteraad waarin zij hun zorgen uitspreken over de leefbaarheid en de verkeersveiligheid van hun straat. Belangengroep Bredaseweg: “De verkeersdruk neemt zienderogen toe waardoor de toch al onveilige weg steeds gevaarlijker wordt voor alle verkeersdeelnemers. Uit recent onderzoek in opdracht van de gemeente blijkt dat er dagelijks 12.000 auto’s door de straat gaan. Dit is erg veel, zeker voor een smalle tweebaansweg met bebouwing dicht op de weg.”

Verkeersdruk

De route over de Bredaseweg wordt veel gebruikt door verkeer met als bestemming het centrum van Oosterhout. Daarnaast wordt de weg ook gebruikt als doorgaande route naar andere delen van de stad. De belangengroep vreest dat de verkeersdruk nog meer gaat toenemen door de bouw van de nieuwe woonwijken Wilhelminahaven, Lievenshove en Tricorp. “Een erg rustige straat zal de Bredaseweg waarschijnlijk nooit worden. We vragen daarom óók aandacht voor de verkeersveiligheid.”

Verkeersveiligheid

Volgens de belangengroep is er ook een groot tekort aan oversteekplaatsen voor voetgangers. “Alleen op het kruispunt bij de Ridderstraat/Bredaseweg en Houthaven/Bredaseweg is oversteken mogelijk. En omdat het verkeer tegelijk groen licht krijgt met overstekende voetgangers levert dit regelmatig gevaarlijke situaties op. Daarnaast ontstaan er ook voor fietsers onveilige situaties door de afstelling van de verkeerslichten. Fietsers en rechts afslaand verkeer hebben tegelijk groen licht. Helaas worden er regelmatig fietsers (vaak kinderen omdat zij kleiner zijn) aangereden door automobilisten die niet zien dat fietsers ook groen licht hebben.” Daarnaast is volgens de belangengroep door de komst van de rotonde het vrachtverkeer toegenomen. “Vrachtauto’s die winkels in het centrum bevoorraden moeten keren via de rotonde om zo gevaarlijke situaties bij het kruispunt Trommelen te voorkomen. Dit zorgt ervoor dat elke vrachtauto dubbel zo vaak over de Bredaseweg rijdt.”

Leefbaarheid

Ook maakt de belangengroep zich ernstig zorgen over de leefbaarheid in hun straat. “De luchtkwaliteit is naar ons idee onvoldoende. Auto’s staan hier lang stil bij de verkeerslichten en stoten bij het wegrijden extra veel uitlaatgassen uit. Er is weinig groen in onze straat, de weg bestaat voornamelijk uit kaal asfalt en beton. Dit zorgt voor hittestress tijdens de steeds warmer wordende zomers. Tijdens regenbuien is er sprake van veel wateroverlast. Hierover is al verschillende keren contact opgenomen met de gemeente, maar tot nu toe met weinig resultaat. Een andere inrichting van de weg, met meer ruimte voor groen, zou dit probleem zeker verminderen.” Daarnaast zijn er zijn onvoldoende parkeerplaatsen voor de bewoners van de Bredaseweg. “Parkeren aan de Bredaseweg is gratis. Mensen die in het centrum werken of komen winkelen maken daarom graag gebruik van de weinige parkeervakken die aangelegd zijn.”

Mobiliteitsvisie

De gemeenteraad gaat binnenkort een beslissing nemen over de uitvoeringsagenda van de mobiliteitsvisie. Op dat moment bepalen zij hoe Oosterhout omgaat met de verkeersproblematiek van nu, maar vooral ook die van de toekomst. De belangengroep hoopt vooraf met de gemeente in gesprek te kunnen gaan om hun zorgen mondeling toe te kunnen lichten.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen