Plaaggeesten: leraren krijgen 14% meer loon en gaan toch staken?!?

Perry van Liempt van vakbond AOB
Perry van Liempt van vakbond AOB
Foto: Screenshot Youtube

Vijf scholieren van de Tienerpartij Curio effent krijgen de opdracht vijf plagerige, kritische vragen te stellen aan een politicus of bestuurder. Daarvoor struinen ze het internet af om voor dit doel bruikbare informatie te vinden. In deze aflevering storten ze zich op de komende onderwijsstaking van 30 en 31 januari en leggen ze goedbedoeld stakingsleider en AOB regiobestuurder Perry van Liempt het vuur aan de schenen.

Lerarentekort neemt toe

Fenna Dudok: Het onderwijs staakt onder andere tegen het lerarentekort. Een lerarentekort betekent lesuitval. Staking ook. Is staking dan wel verstandig?
Perry van Liempt: We staken niet omdat we het zo leuk vinden, het is ook voor de AOB een laatste middel om druk uit te oefenen. Tot nu toe is er vanuit de overheid onvoldoende geïnvesteerd in onderwijs. De werkdruk is gigantisch en de uitval, doordat er simpelweg geen leerkrachten meer zijn bij bijvoorbeeld ziekte, neemt toe. Inderdaad leidt staken tot lesuitval, op de korte termijn is dit wellicht vervelend, op de langere termijn moet er veel gebeuren om meer lesuitval te voorkomen. Voor de toekomst voorspelt het ministerie een tekort van meer dan 10.000 leraren, we staan nog maar aan het begin.

Actiebereidheid is groot

Yaniek Sarneel: Er is kort geleden een akkoord gesloten waardoor er bijna een half miljard extra naar het onderwijs gaat. Waarom dan liefst 2 dagen staken?
Perry van Liempt: Er is inderdaad een akkoord gesloten waarin een bedrag van €460 miljoen is opgenomen. Dat is een fors bedrag. 16,5 Miljoen wordt structureel beschikbaar gesteld voor de beloning van leraren die lesgeven in het VSO. Het overgrote deel is incidenteel (eenmalig – tp). Helaas kunnen we niet meer collega’s aannemen omdat het geld maar voor 1 jaar is en iedereen dus na een jaar weer ontslagen zou moeten worden. De leden van de AOB zijn daarom niet akkoord gegaan. De actiebereidheid nu is groot, ruim 3000 scholen staken mee.

Wanneer is het wel genoeg?

Kaylyn-Fauve Mol: Leraren in het basisonderwijs zeggen dat ze evenveel willen verdienen als hun collega’s in het voortgezet onderwijs. Dat is geen enkel land zo. Docenten in het basisonderwijs zijn er tijdens deze kabinetsperiode 14% op vooruitgegaan. De Nederlandse onderwijzers verdienen gemiddeld meer dan de West-Europese collega’s (bron: OESO), ook meer dan hun Finse vakgenoten waarvan iedereen zegt dat het daar zo goed geregeld is. Wanneer is het wel genoeg?
Perry van Liempt: Er wordt gestaakt voor een beter salaris, dat klopt. We staken echter juist ook voor meer personeel, dus geld, op de werkvloer. Zodat scholieren beter les kunnen krijgen met meer aandacht van de leraar. Zoals gezegd is de werkdruk hoog, dit moet echt veranderen, daarvoor is budget nodig. Daarnaast moet het lerarentekort worden opgelost, het beroep aantrekkelijker worden gemaakt. Salaris, werkdruk en overige arbeidsvoorwaarden worden afgezet tegen beroepen waarvoor een vergelijkbare opleiding nodig is.

Voorgezet onderwijs doet ook mee

Bart Jansen: Ik hoor veel over het basisonderwijs. Waarom staken leraren van het voortgezet onderwijs ook mee?
Perry van Liempt: Er zijn een aantal belangrijke eisen voor het voortgezet onderwijs: Ten eerste: een beter carrièreperspectief voor het onderwijsondersteunend personeel. Ten tweede: budget om het verlagen van het aantal lesuren per docent mogelijk te maken. Ten derde: het voor meer docenten mogelijk maken om door te stromen naar hogere loonschalen. En als laatste: een loonsverhoging van 1,25%.

Kleinere klassen

Sanne de Jong: In Nederland zijn de klassen gemiddeld groter dan in andere landen. Dit betekent minder persoonlijke aandacht voor leerlingen en is slecht voor het onderwijs. Waarom staakt u daar niet voor?
Perry van Liempt: Goed verwoord! De Algemene Onderwijsbond zet al jaren in op kleinere klassen. In het complete ‘salaris- en werkdrukplan’ dat we in januari 2019 hebben opgesteld wordt voor zowel voor het basis- als het voortgezet onderwijs gepleit voor minder grote groepen. Om het hele pakket aan eisen in dit plan te realiseren is een financiële impuls nodig die nu nog niet is meegenomen in de huidige stakingseisen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen