45% telefoontjes naar Huisartsenpost niet binnen 2 minuten opgenomen

Foto: archief

Hoewel de medewerkers van de Huisartenpost hun best doen om alle telefoontjes snel af te handelen, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond dat de wachttijden soms flink kunnen oplopen.

In het onderzoek van de Cosumentenbond werden 40 Huisartsenposten in Nederland gebeld, waaronder Huisartsenpost West-Brabant, waar de Huisartenpost Oosterhout onderdeel van is. Er werd 20 keer naar de Huisartenpost gebeld en de wachttijd aan de lijn werd hierbij gemeten. Van de 20 telefoontjes naar de Huisartsenpost West-Brabant werden er 9 niet binnen 2 minuten opgenomen. De norm is dat driekwart van de telefoontjes binnen 2 minuten moet zijn beantwoord. Dat wordt dus nét niet gehaald. De Centrale Huisartsenpost Zuidoost-Brabant was de slechtste in de test: de maximale wachttijd op beantwoording van een telefoontje liep daar op tot maar liefst 26 minuten.

Overigens is de veiligheid nooit in gevaar, want er is ook een spoedlijn, welke altijd binnen enkele seconden wordt opgenomen. Bovendien is de huisartsenpost géén gewone huisartsenpraktijk. Je belt ze alleen bij spoed. Kan het wachten tot de volgende werkdag, bel dan met de eigen of waarnemend huisarts.

  • KLIK HIER om de samenvatting van de Cosumentenbond te lezen
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen