Politie ziet steeds meer bankhelpdeskfraude in onze regio

Foto: politie.nl

De politie Dongemond laat via Facebook weten de laatste tijd steeds meer meldingen van bankhelpdeskfraude te krijgen in onze regio.

Bankhelpdeskfraude

De politie basisteam Dongemond waarschuwt dat er in onze regio een stijging te zien is in het aantal meldingen van bankhelpdeskfraude. Hierbij worden veelal bejaard slachtoffers gebeld door iemand die zich voordoet als bankmedewerker. De beller overtuigt het slachtoffer dat er iets mis is op de bankrekening. Daarna kunnen er meerdere dingen gebeuren:

  • Inloggegevens afgeven
    • Het slachtoffer geeft de inloggegevens van het internetbankierenaccount;
    • Er wordt op afstand ingelogd op de rekening waarbij er spaargeld overgemaakt wordt naar de lopende rekening en de paslimiet wordt verhoogd;
    • Vervolgens komt een andere bankmedewerker de pinpas ophalen van het slachtoffer omdat die ‘vervangen’ moet worden;
    • De pinpas wordt doorgeknipt (langs de verkeerde weg);
    • Er wordt zo snel mogelijk geld gehaald van de rekening.
  • Software installeren
    • Het slachtoffer wordt bewogen om een remote desktop (iemand op afstand een andere computer te laten besturen) te installeren; (zodoende heeft men de inloggegevens van het internetbankier-account niet nodig)
    • Via de remote desktop vinden er transacties plaats;
    • In sommige gevallen komt er ook nog een bankmedewerker ter plaatse om te ‘helpen’;
    • Deze neemt ook de pinpas mee;
    • Er wordt weer ze snel mogelijk geld van de rekening gehaald.

Enkele tips

Medewerkers van dit soort bedrijven komen nooit zomaar langs, zij maken vooraf een afspraak. Geef ook nooit je bankpas en/of pincode. Niet in persoon, niet telefonisch. Bankmedewerkers of instanties vragen daar niet naar. En vertrouw je het niet? Bel dan de politie. En ben je slachtoffer? Doe dan altijd aangifte bij de politie.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen