V&D keert terug als online warenhuis

De winkel in 2015
De winkel in 2015
Foto: Winkelstad Oosterhout

In maart 2015 sloot V&D Oosterhout de deuren en eind 2015 werd de hele warenhuisketen failliet verklaard. Maar sinds vandaag is het warenhuis V&D terug! Nog niet direct in het straatbeeld, maar als online warenhuis dat zich richt op de interessegebieden van de actieve 40+’ers, zoals reizen, hobby’s, gezondheid, wonen, tuin en mode.

De geschiedenis

Op 21 mei 1887 openden de ondernemers Willem Vroom (1850-1925) en Anton Dreesmann (1854-1934) hun eerste gezamenlijke winkel “De Zon”. In de Kalverstraat openden zij 25 jaar later het eerste moderne warenhuis van Nederland waar van alles te koop was, van kleding tot koffers. De pioniers waren hun tijd ver vooruit. 128 jaar heeft V&D een belangrijke rol gespeeld in de detailhandel, ook in Oosterhout.

De Oosterhoutse V&D

Volgens de website tijdmachineoosterhout.nl richt de directeur van V&D Breda en Bergen op Zoom in januari 1951 al het verzoek aan het Oosterhoutse gemeentebestuur om een perceel grond aan de Bredaseweg te kopen. Het College van B&W is verguld dat een grootwinkelbedrijf zich in Oosterhout wil vestigen. Maar middenstanders koesteren grote bezwaren. Burgemeester van Oers roept ze op hun conservatieve beleid los te laten: ‘Middenstanders begrijpt uw tijd, anders zal men straks inderdaad zeggen: Oosterhout heeft niet alleen de trein, maar ook de bus gemist’. De gemeenteraad gaat akkoord met de grondverkoop. Maar het zal nog tot 1961 duren voordat het warenhuis de deuren kan openen. Later verhuisde V&D naar het (toen) nieuwe Arendshof 2 waar het in maart 2015 de deuren definitief sloot.

V&D is terug!

2018, na jaren van afwezigheid, komt V&D terug. Vooralsnog niet als fysieke winkel, maar als online warenhuis. V&D richt zich op de interessegebieden van de actieve 40+’ers, zoals reizen, hobby’s, gezondheid, wonen, tuin en mode. Alle producten worden geleverd door gerenommeerde partners en merken. Daarmee is de kwaliteit van levering, product en service gewaarborgd. Onder de vertrouwde V&D vlag vindt de Nederlandse consument weer het oude V&D gevoel, in een nieuw jasje. V&D heeft de ambitie om een vervolg te geven aan de rijke historie van Vroom & Dreesmann.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen