Waarom veranderen vrouwen hun naam op social media in Peter?

Foto: Pixabay License / LoboStudioHamburg

Honderden vrouwen hebben hun voornaam op social media zoals LinkedIn veranderd in Peter. Daarmee willen ze aandacht vragen voor de ongelijke man-vrouwverdeling op de werkvloer.

Vrouwen minder invloed dan mannen

Bij Nederlandse beursgenoteerde bedrijven zijn er namelijk meer bedrijven met een directeur die Peter heet, dan met een vrouw aan het roer, aldus initiatiefnemers van de actie Women Inc. en BrandedU. “Vrouwen zijn sterk ondervertegenwoordigd in besluitvormende posities en hebben hiermee een stuk minder invloed dan mannen”, aldus de initiatiefnemers.

Inclusieve werkvloer

“Het werkt als een kettingreactie: als er meer vrouwen doorstromen naar besluitvormende posities creëer je rolmodellen die een steun in de rug kunnen zijn voor anderen met vergelijkbare ambities. Voor een inclusieve werkvloer is het van belang dat mensen zichzelf terugzien in verschillende lagen van de organisatie.” Onder meer oud-voetbalster Roxanne ‘Rocky’ Hehakaija en hoofdredacteur van Vogue Nederland Yeliz Çiçek heten tijdelijk Peter op LinkedIn.

Mannen worden ‘Petra’

Niet alleen vrouwen doen mee aan de actie. Uit solidariteit hebben ook enkele mannen hun naam veranderd in Petra. “Deze spontane actie vinden we echt geweldig”, aldus een woordvoerster van Women INC. “Dit laat zien dat het niet alleen een vrouwenprobleem is, maar dat we het met z’n allen moeten doen.” De actie van de Peter’s en Petra’s op onder andere LinkedIn loopt tot en met vrijdag 28 januari.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen