Zaterdag weer RepairCafé in Activiteitencentrum De Bunthoef

Foto: RepairCafé Oosterhout

Zaterdag 29 juni is er tussen 10.00 en 14.00 uur weer een RepairCafé in Activiteitencentrum de Bunthoef aan de Bloemenhof 2, naast winkelcentrum Zuiderhout in de wijk Oosterheide. De klokkenmaker en naaimachine-reparateur zijn deze maand aanwezig.

RepairCafé Oosterhout

Het RapairCafé is een gratis toegankelijke reparatiebijeenkomst met diverse vrijwilligers. Er is gereedschap en materiaal aanwezig om alle mogelijke reparaties uit te voeren, zoals textiel, kleding, meubels, elektrische apparaten, computers en randapparatuur, naaimachines, klokken en sieraden. Ook kun je er messen, scharen en klein gereedschap laten slijpen. Om de portemonnee te sparen of om afval te voorkomen. Ook wanneer je wilt leren repareren of alleen voor de gezelligheid ben je van harte welkom! De klokkenmaker en naaimachine-reparateur zijn deze maand aanwezig. Let op, in juli is er wegens de vakantie geen RepairCafé.

Slecht repareerbare apparaten

Natuur & Milieu en Stichting RepairCafé hebben een onderzoek gedaan onder ruim 400 coördinatoren van RepairCafés in Nederland. Doel is om te kijken hoe het is gesteld met reparatiemogelijkheden van hedendaagse producten. Niet goed, blijkt uit het onderzoek! Vooral apparaten blijken slecht repareerbaar te zijn. Het koffiezetapparaat, de stofzuiger en video- of audioapparatuur komen het vaakst langs voor reparatie. Een grote meerderheid van de respondenten geeft aan dat het nu moeilijker is om spullen te repareren dan vroeger en dat het nu vaker niet lukt om een voorwerp te repareren.

Repareren moeilijk maken

Belangrijke redenen hiervoor liggen bij de producent. Fabrikanten maken producten met het doel snel een nieuw exemplaar te kunnen leveren. Niet om ze lang te kunnen gebruiken en/of te kunnen repareren. Sterker nog, er is een trend zichtbaar dat producenten hun best doen om reparatie moeilijk te maken. Dit heet geplande slijtage. Problemen die de respondenten tegenkomen liggen aan het ontwerp (apparaat is niet open te maken; onderdelen worden verlijmd; materialen zijn van slechte kwaliteit) of aan de randvoorwaarden die de producent niet levert (geen handleiding en/of betaalbare reserveonderdelen beschikbaar). De consument zou beter op repareerbaarheid moeten letten, maar moet dan wel informatie hebben. Bijvoorbeeld door een repareerbaarheidslabel, vergelijkbaar met het bestaande energielabel. Maar de consument kan dit niet alleen. Producenten moeten hun verdienmodel aanpassen en producten ontwerpen die langer meegaan en goed te repareren zijn. Producenten moeten zorgen dat goede en goedkope reparatie mogelijk is en hiervoor de randvoorwaarden scheppen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen