87 procent Wmo-cliënten geeft aan dat ondersteuning echt helpt

Foto: Pixabay License / sabinevanerp

Wmo-cliënten in Oosterhout geven aan de uitvoering van de Wmo een 8 als rapportcijfer. 86% vindt de kwaliteit van de ondersteuning goed.

Onderzoek Wmo

Dat blijkt uit de resultaten van het cliënt-ervaringsonderzoek (CEO) 2021. Deze cijfers zijn vergelijkbaar met het jaar 2020. De Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo) verplicht gemeenten jaarlijks onderzoek te doen naar de ervaringen van de inwoners die gebruiken maken van de Wmo. De uitkomsten vanuit het CEO laten zien dat Oosterhoutse Wmo-cliënten in het algemeen positieve ervaringen hebben met de uitvoering van de Wmo. Ruim 98% voelt zich serieus genomen door de Wmo-medewerker (92% in 2020). En 88% vindt dat zij samen met de medewerker naar oplossingen hebben gezocht (82% in 2020).

Verbeterpunten

Cliënten geven een goede beoordeling aan de Wmo-diensten. Van deze diensten hebben begeleiding en de deeltaxipas (beide 96%) de meeste tevreden cliënten. Alle Wmo-diensten scoren 90% en hoger als de zeer tevreden en tevreden cliënten bij elkaar worden opgeteld. Het gaat dan bijvoorbeeld om een rolstoel, scootmobiel of ander vervoermiddel, deeltaxipas, woonvoorziening of -aanpassing, hulp bij het huishouden, begeleiding en dagbesteding. Vanuit het CEO kwam ook een aantal verbeterpunten naar voren waar de gemeente aandacht aan blijft besteden. Deze verbeterpunten zijn:

  • Vergroten bekendheid met de onafhankelijke cliëntondersteuning. De bekendheid van de mogelijkheid om gebruik te maken van gratis onafhankelijke cliëntondersteuning is toegenomen naar 35%. Toch weet nog 65% van de inwoners niet dat ze hiervan gebruik kunnen maken.
  • Ondersteuning van de mantelzorgers. Van de deelnemers geeft 19% aan dat hun mantelzorger de taak niet aan kan. Hiervan heeft 44% behoefte aan ondersteuning. Van de mantelzorgers staat 64% niet geregistreerd bij Surplus. Deels omdat ze niet weten van het bestaan van Surplus, maar ook omdat ze niet goed weten wat Surplus voor ze kan betekenen. Sinds kort is er een nieuwe website om mantelzorgers te informeren, adviseren en ondersteunen: www.mantelzorgoosterhout.nl

Continu meten

De gemeente meet continu de cliënttevredenheid. Inwoners die in 2021 een aanvraag voor ondersteuning hebben gedaan, ontvingen hierover een vragenlijst. 137 inwoners hebben deze vragenlijst ingevuld. Dezelfde inwoners ontvingen na ongeveer zes maanden een tweede vragenlijst hoe ze de kwaliteit en het effect van de ondersteuning ervaren. Deze vragenlijst is ook verstuurd naar inwoners die al langere tijd gebruik maken van een Wmo-voorziening en in 2021 een herindicatie kregen. In totaal hebben 1.593 cliënten een uitnodiging voor de tweede vragenlijst ontvangen; 712 cliënten hebben meegedaan aan het onderzoek. Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoek- en adviesbureau ZorgfocuZ.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen