Staten stellen Provinciaal Inpassingsplan N629 tussen Oosterhout en Dongen vast

N629
N629
Foto: dongen.nieuws.nl

Het verkeer op de N629, de weg tussen Oosterhout en Dongen, kampt dagelijks met opstoppingen. Al jaren. Eind jaren 90 werden de eerste plannen al gesmeed om de provinciale weg aan te pakken. Maar het knelpunt bleek ook politiek gezien een obstakel. Provinciale Staten hebben afgelopen vrijdag in meerderheid het Provinciaal Inpassingsplan (PIP) van de N629 Oosterhout-Dongen vastgesteld. Met het PIP van de N629 wordt de aanleg van een nieuwe weg tussen Oosterhout en Dongen planologisch mogelijk gemaakt. 

29,3 miljoen euro

Een provinciaal inpassingsplan (PIP) is een soort bestemmingsplan, maar dan van de provincie. Het gaat in totaal om een investering van € 29,3 miljoen. De fracties van VVD, CDA, SP, PVV, D66, PvdA, 50PLUS, Christenunie-SGP en Lokaal Brabant stemden voor. De fracties van GroenLinks en Partij voor de Dieren stemden tegen.

Tracé Bundeling Noord

De nieuwe verbinding tussen Oosterhout en Dongen moet de problemen op het gebied van doorstroming, verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid aanpakken. Om een keuze te kunnen maken voor het tracé van de nieuwe N629 zijn vijf mogelijke tracés onderzocht. In maart 2016 spraken provincie, gemeente Oosterhout en gemeente Dongen hun voorkeur uit voor het tracé Bundeling Noord. Dit alternatief is verwerkt in het PIP N629. Met name natuurcompensatie en verkeersveiligheid waren onderwerpen in de discussie.

Drie moties

De Staten namen bij het voorstel drie moties aan. Deze moties roepen het college op om het Natuurnetwerk Brabant ter plaatse uit te breiden, plannen te maken voor de herinrichting van de Heistraat en onderzoek te doen naar zonnepannelen in het wegdek.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen