Dranquilo-campagne: doorbreek je drinkgewoontes

Foto: exprtease.nl / Rijksoverheid

Met de nieuwe publiekscampagne ‘Dranquilo’ wil staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) mensen aanmoedigen om drinkgewoontes te doorbreken.

Ik doe dranquilo

Het is voor het eerst sinds de jaren ’90 dat de overheid een campagne start om bewuster om te gaan met alcohol. De Dranquilo campagne laat zien dat geen of minder alcohol drinken heel normaal is en dat je niet buiten de groep valt als je niet meedrinkt. Dranquilo doen, is gezond! De term dranquilo komt van het Spaanse woord ‘tranquilo’, wat ‘kalm aan’ betekent. Als je – korter of langer – geen alcohol drinkt, kun je dat aangeven door te zeggen: “Ik ben dranquilo.” of “Vanavond doe ik lekker dranquilo”.

Dry January

De campagne – met bijzondere aandacht voor ouderen, studenten en plattelandsjongeren – komt voort uit de afspraken in het Nationaal Preventieakkoord om het bewustzijn van het gebruik van alcohol en het kennisniveau over de effecten ervan te verhogen. Eén van de doelstellingen daarin is een afname van het percentage overmatige drinkers in 2040 van 8,8% naar 5% en van het percentage zware drinkers van 8,5% naar 5%. Alcoholgebruik zit echter diep verankerd in de Nederlandse cultuur. Acht op de tien Nederlanders boven de 18 jaar drinkt wel eens alcohol, vaak voor de gezelligheid. Wel bleek vorig jaar uit het Alcoholexamen dat VWS samen met het Trimbos-instituut hield, dat 16% van de Nederlanders overweegt om in de toekomst minder te gaan drinken. Ook deden dit jaar meer mensen dan ooit mee aan Dry January en wordt alcoholvrij bier steeds populairder.

Schade van alcohol onderschat

De persoonlijke en maatschappelijke schade van alcoholgebruik wordt in Nederland nog altijd onderschat, blijkt uit onderzoek ‘Kennismonitor Alcohol’ van het Trimbos-instituut in opdracht van VWS. Zo weten de meeste mensen niet dat alcohol het risico op kanker, dementie of een miskraam vergroot. Verder valt op dat de meesten de kosten van alcohol voor de samenleving veel te laag inschatten. Die bedragen tussen de 2,3 en 4,2 miljard euro per jaar. Het onderzoek laat ook zien dat overmatige en zware drinkers meer moeite hebben met sociale druk. Als anderen drinken, vinden ze het bijvoorbeeld moeilijker om dat zelf niet te doen. Daarom is het zo belangrijk dat de norm verandert en mensen meer bewuster omgaan met alcohol.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen