112

App voor contact met 112 voor doven en bij spraakproblemen

Foto: politie.nl

Mensen die niet goed kunnen horen en/of spreken, kunnen sinds deze week via een app de meldkamer van de 112 alarmcentrale bereiken. Ook voor mensen die de Nederlandse of Engelse taal niet beheersen is de app geschikt.

App voor contact met hulpdiensten

Wie de app downloadt kan daarin persoonlijke kenmerken aangeven. Deze kenmerken worden dan bij een melding meegestuurd aan de meldkamer, zodat de centralisten beter en sneller kunnen helpen. De app is voor iedereen te downloaden en vormt een aanvullende manier om de hulpdiensten in Nederland te bereiken.

Chatgesprek

Via de 112NL app krijg je contact met een meldkamer in Nederland en start de centralist indien noodzakelijk een chatgesprek. Ook kun je aangeven in welke taal je wilt communiceren. De app kent een vertaalfunctie met 109 talen, die ook tijdens het chatten kan worden gebruikt. De app deelt automatisch de locatie van de melder met de meldkamer. Op basis van de ervaringen wordt de app verder doorontwikkeld. In de toekomst wordt de app uitgebreid met het meesturen van beeld en videomateriaal en een ik-kan-niet-praten-knop. De app is beschikbaar in de appstores via de onderstaande links.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen