De gemeente en Amphia hebben grootse plannen met het terrein aan de Pasteurlaan waar 380 woningen, een OV-hub en een nieuw regionaal ziekenhuis moeten komen. Amphia wordt regionaal ziekenhuis
Amphia wil graag in Oosterhout blijven en een modern regionaal entree ziekenhuis bouwen. Daarmee blijft er op locatie Amphia Oosterhout een brede vertegenwoordiging van specialismen en wordt er samengewerkt met huisartsen (eerstelijnszorg). De huidige Amphia-afdelingen verplaatst Amphia naar het Kempenhaeghe-gebouw. Dit gebouw wordt eerst verbouwd en vernieuwd. Het bestaande gebouw wordt daarna gesloopt. Om de verbouwing te betalen wil Amphia de vrijkomende ruimte en het parkeerterrein verkopen aan een projectontwikkelaar. Amphia heeft hiervoor toestemming gevraagd aan de gemeente omdat de bestemming van het terrein dan moet veranderen van een maatschappelijke functie naar wonen.
Meer woningen, betere bereikbaarheid
Voor de gemeente Oosterhout biedt de vraag van Amphia kansen voor de toekomst van Oosterhout. De woningnood is groot en de bereikbaarheid van Oosterhout en doorstroming van het verkeer kan beter. De gemeente heeft van het Rijk subsidie gehad om een OV-knooppunt te ontwikkelen. Ook vraagt de minister om meer betaalbare woningen te bouwen voor inwoners. Het college van burgemeester en wethouder heeft daarom op 6 juni een positief besluit genomen over de vraag van Amphia voor herontwikkeling van de vrijkomende locatie. Op 4 juli 2023 worden de uitgangspunten besproken in de vergadering van de gemeenteraad. Als de gemeenteraad instemt zal het gebied een combinatie kunnen worden van behoud van het Amphia in een modern gebouw met meer zorgfuncties, een nieuwe groene woonwijk met woningen in alle prijscategorieën en een OV-hub met duurzaam deelvervoer met een nieuw kruispunt met een moderne verkeersregelinstallatie.
Woningen, parkeren en OV-hub
In het gebied kunnen ongeveer 380 woningen komen, verspreid over de verschillende prijscategorieën zodat iedereen aan bod kan komen. De hoogte van de woningbouw is wisselend van laag naar hoog. De woningen die grenzen aan de bestaande woningen zijn maximaal vier lagen hoog. Het parkeren zal voor een deel onder de grond plaatsvinden. Er is voldoende parkeergelegenheid voor het personeel van Amphia op het terrein, zodat er minder parkeeroverlast is in de wijk. In het gebied komt veel groen wat zorgt voor een prettig leefklimaat. Er komt een nieuw uitgebreid busstation (OV-hub) ter vervanging van het busstation aan de Leijsenhoek. De OV-hub komt in het zuidelijke deel van het gebied. Met acht perrons en een overkapping. Er komt een kiss and ride-strook en een locatie om fietsen te parkeren. Er komt ook ruimte voor andere vormen van duurzaam deelvervoer. Op de begane grond van het gebouw naast de OV-hub komt ruimte voor de chauffeurs, toiletten en een verkooppunt. Naar de OV-hub toe komt een busbaan. Tenslotte zal de rotonde worden vervangen door een kruispunt met verkeerslichten. Dit om de doorstroming van het verkeer beter te kunnen regelen.
Hoe nu verder?
Als de gemeenteraad instemt zal Amphia een projectontwikkelaar selecteren. Deze partij zal in het najaar bekend worden. De projectontwikkelaar zal met omwonenden de omgevingsdialoog gaan voeren over de woningbouw, parkeren en groene inrichting. De gemeente zal hierbij ook partij zijn voor de OV-hub en het kruispunt. Pas daarna worden de plannen afgerond en zal een omgevingsplan (voorheen bestemmingsplan) worden opgesteld. Het proces van planvorming en inspraak zal enkele jaren in beslag nemen.