"Een stap dichter bij een veiligere Burgemeester Holtroplaan"

03 feb 2023, 6:51 Gemeente
holtroplaan zuiderhout
Gemeente Oosterhout
Het college heeft het ontwerp voor de Burgemeester Holtroplaan vastgesteld. Samen met omwonenden en allerlei andere belanghebbenden is een ontwerp gemaakt voor de Burgemeester Holtroplaan.

Burgemeester Holtroplaan

Met het ontwerp wordt de verkeersveiligheid verbeterd, onder andere door de aanleg van een rotonde, zebrapaden en een vrijliggend fietspad. In het ontwerp wordt ook rekening gehouden met biodiversiteit en klimaatadaptatie, bijvoorbeeld door de aanleg van zoveel mogelijk gevarieerde beplanting en wadi’s. Wethouder Arnoud Kastelijns (verkeer): “De Burgemeester Holtroplaan is één van de belangrijkste ontsluitingswegen vanuit het zuiden naar het centrum van Oosterhout. In het verleden hebben hier verschillende ongevallen plaatsgevonden. De verkeersveiligheid van deze weg stond daarom ook hoog op de agenda”.

Ontwerpschetsen

In 2019 werd een eerste plan opgesteld voor de weg, dat werd gepresenteerd aan bewoners en andere belanghebbenden. Veel betrokkenen vroegen zich af of met dit plan de verkeersveiligheid wel voldoende verbeterd zou worden. In 2020 werd daarom een nieuwe start gemaakt. Er werd een bewonerswerkgroep samengesteld en samen met deze werkgroep werden ontwerpschetsen gemaakt. Onder andere het winkelcentrum Zuiderhout, Arriva, nood-en hulpdiensten, Thuisvester, de milieuvereniging en de fietsersbond zijn ook bij het ontwerptraject betrokken. Vervolgens werd het ontwerp gekozen dat het beste paste bij de wensen van de werkgroep, de bewoners en andere betrokkenen. Dat ontwerp is verder uitgewerkt en eind 2022 gepresenteerd aan alle bewoners in een huis-aan-huis flyer en tijdens verschillende inloopbijeenkomsten.

Wat gaat er gebeuren?

Met het ontwerp wordt de verkeersveiligheid verbeterd. Er wordt een rotonde aangelegd bij het winkelcentrum, een vrij liggend fietspad, zebrapaden en bochten en verspringingen in de rijbanen voor gemotoriseerd verkeer. De zuidkant van het winkelcentrum wordt een 30 kilometer zone. Het winkelcentrum zelf wordt ook meegenomen in het ontwerp: zo wordt het parkeerterrein bijvoorbeeld geoptimaliseerd. Er wordt ook rekening gehouden met biodiversiteit en klimaatadaptatie, door het aanleggen van zoveel mogelijk groen, gevarieerde beplanting en wadi’s. “We realiseren ons dat het ontwerp niet aan alle wensen en eisen van individuele bewoners en belanghebbenden voldoet, dat kan ook niet. Daarvoor is het project te complex en lopen de verschillende belangen te veel uiteen. Alle input is zorgvuldig afgewogen, waardoor het uiteindelijke ontwerp een zo goed mogelijk gedragen compromis is”, aldus wethouder Kastelijns. Meer informatie kun je vinden in de onderstaande link.