‘We Care!’ maakt scholieren maatschappelijk bewust

Vrijwillig meewerken bij MEK
Vrijwillig meewerken bij MEK
Foto: Sacha van Mil

In de week van 3 t/m 7 juni deden scholieren van het Effent mee aan het project We Care waarbij zij werden betrokken bij maatschappelijke vraagstukken.

Afsluitende bijeenkomst

Het is een levendige bedoeling bij de aula op Effent aan het eind van de projectweek We Care waar leerlingen, ouders, opa’s en oma’s door elkaar lopen op zoek naar een plaatsje. Het is de afsluitende bijeenkomst van een geheel nieuw initiatief, We Care! Op een groot filmdoek is te zien welke workshops naar keuze de eerstejaars gevolgd hebben met als gemene deler een grote maatschappelijke betrokkenheid bij natuur, dier en mens. Leuk en informatief zijn de door scholieren zelf vervaardigde stop motion filmpjes over onderwerpen als gezondheid en milieu. In de aanpalende lounge is een expositie van foto’s én zelfgemaakte reclameposters te bewonderen.

Zwerfafval

Een aantal workshops heeft plastic als thema. Zo lopen verschillende leerlingen mee als ZwerfAfvalPakker (ZAPper). Het is redelijk schokkend hoeveel wikkels, drankverpakkingen en blikjes er verscholen liggen in struiken, heggen, bosjes en perken. De hoeveelheden worden met een app nauwgezet geregistreerd en de ZAPpers van Effent zijn in de categorie personen voor een week de op een na grootste afvalinzamelaars van de wereld. De grootste vervuiler blijkt de sigarettenpeuk waarvan er in dit korte tijdsbestek liefst 209 worden opgeprikt. Als er later in een projectgroep van de Tienerpartij een stelling bedacht moet worden, is die over een totaal rookverbod in alle openbare ruimten een bijna logisch vervolg. De begeleidende docent sluit de weddenschap nog deze maand te stoppen met roken op straffe van een ijstraktatie aan de 15 aanwezige scholieren. Hoe plastic creatief hergebruikt kan worden, komt aan bod in een workshop met de alleszeggende naam Plastic Monster. Een paar deuren verder maken scholieren tandpasta zonder dat er plastic afval weggegooid hoeft te worden.

Nubische geit

Veel workshops vinden buiten de schoolmuren plaats. Met Staatsbosbeheer als gids wordt er door de Biesbosch gewandeld (ok, en af en toe ook gestruikeld), een heuse imker neemt leerlingen mee naar zijn bijen en benadrukt het belang van de voedselketen, gewonde dieren worden opgehaald met de Dierenambulance en op de kinderboerderij MEK voert men een nubische geit en een nono.

Nagels lakken in Oosterheem

In de categorie aandoenlijk: Op verzorgingstehuis Oosterheem worden de nageltjes gelakt van demente bejaarden die zichtbaar in hun sas zijn met de We Care-aandacht van de Effenttieners. En alsof het niets is, wordt er rond de vijver bij Twins tijdens een sponsorloop nog even ruim 1.700 euro bij elkaar gelopen voor het Rode Kruis. Wie beweert dat de jeugd geen idealen meer kent, heeft duidelijk nog nooit een Effentscholier ontmoet. Behalve het Rode Kruis (dat een workshop reanimeren geeft), werken bijv. ook ‘grote jongens’ als het Wereld Natuur Fonds en Waterschap Brabantse Delta mee. Wat in het oog springt bij veel organisaties, zoals de Voedselbank, is het hoge aantal betrokken vrijwilligers dat dag in dag uit actief is voor het goede doel.

Eerlijk en Heerlijk

Gezondheid en Veiligheid zijn andere belangrijke onderwerpen. In de workshop Sport leer je hoe je lichaam reageert op bepaalde inspanningen, wel zo handig bij het voorkomen van blessures. Ook wordt het gebruik van een hartslagmeter geïntroduceerd. Omdat lichaam en geest één zijn, wapenen speciale yogaoefeningen de leerlingen tegen stress. De geuren van de workshop Eerlijk en Heerlijk komen je op de gang al tegemoet. Hier bekwamen de deelnemers zich in gezond maar vooral ook duurzaam koken waarbij insecten niet worden geschuwd.

Helden van de brandweer

En dan zijn er nog de helden van de brandweer. Hun uitleg leidt tot een intensieve brandinspectie van de school door de leerlingen zelf. ‘Er moeten rookmelders bij, dit kan echt niet’, is hun onverbiddelijke oordeel. Zichtbaar onder de indruk zijn de 12- en 13-jarigen over het aangrijpende levensverhaal van een Syrische vluchteling dat nu in Nederland toch een positief vervolg krijgt. De projectweek is mede mogelijk door de inzet van veel docenten. Opvallend is dat niemand van hen na afloop de vraag stelt of We Care volgend schooljaar herhaald moet worden. Sommige dingen spreken immers voor zich.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen