30 basisscholen aan de slag met moestuinen en voedselbosjes

Foto: Erik van der Burgt

Dertig Brabantse basisscholen gaan het komend jaar aan de slag met moestuinieren of educatieve voedselbosjes. Dit doen zij onder begeleiding van speciaal opgeleide Moestuincoaches; experts in het moestuinieren met kinderen. Hiermee ontdekken de leerlingen hoe ze zelf groenten en fruit kunnen zaaien en planten, verzorgen en oogsten, waardoor hun interesse in gezonde voeding wordt aangewakkerd. 

Slechts 1 op de 5 heeft moestuin

Uit onderzoek van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bleek vorig jaar dat slechts één op de vijf leerkrachten met hun klas een schooltuin heeft. Het merendeel van de leerkrachten gaf aan wel te willen schooltuinieren, maar dat ze hiervoor geen mogelijkheden hebben en er niet de juiste ondersteuning is. Het onderwerp schooltuinieren bleek dan ook bij slechts een kwart van de basisscholen in het onderwijsprogramma te zijn opgenomen. “Hierin moet echt verandering komen. Wat ons betreft moet een schooltuin net zo gewoon worden als een gymlokaal,” stelt Jong Leren Eten Makelaar Marieke Wingens. Gedeputeerde Elies Lemkes- Straver, gedeputeerde Landbouw, Voedsel, Bodem en Brede Welvaart kan zich daar helemaal bij aansluiten: “We vinden het erg belangrijk dat mensen zich beseffen waar hun eten vandaan komt. En daar kan je maar beter zo vroeg mogelijk mee beginnen. De kinderen van de Sint Jozefschool wisten me precies te vertellen welke bloemen eetbaar zijn en wanneer de eerste appels kunnen worden geoogst, dankzij hun voedselbosje. Dat gun ik alle kinderen in Brabant.”

Weet wat je eet

Uit praktijk en onderzoek blijkt dat kinderen in de schooltuin een gezonde smaakvoorkeur ontwikkelen. Het zelf geteelde worteltje smaakt immers het allerlekkerst! Dankzij schooltuinieren leren kinderen over zaaien en planten, hoe je een tuin onderhoudt en over het belang van bodemdieren en een gezonde grond. Ze leren hoe je groenten en fruit moet oogsten en hoe je van die oogst een lekkere, gezonde maaltijd kunt bereiden. Schooltuinieren kan dus bijdragen aan een positieve houding van kinderen ten aanzien van gezonde voeding en zorgt ervoor dat kinderen gezonde en duurzame keuzes maken over wat ze eten. Dat is goed voor de gezondheid, maar ook voor de natuur en biodiversiteit, voor het klimaat en tegen voedselverspilling. Tijd voor meer schooltuinen dus! Daarnaast worden leerkrachten en leerlingen in het programma ook uitgenodigd om op bezoek te gaan bij de boer om daar te leren waar het voedsel, dat zij dagelijks op hun bord krijgen, vandaan komt.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen