Bestuurders vaak onverzekerd bij opgevoerde e-bike

23 jun , 6:36 Nieuws
fatbike e bike
G-FORCE Bike by Pexels

Bestuurders rijden onverzekerd op opgevoerde fatbikes en e-bikes. Vier op de tien jongeren tussen de 12 en 24 jaar niet weten dat zij onverzekerd zijn bij een ongeluk met een opgevoerde e-bike, zo blijkt uit onderzoek van Ipsos I&O en IenW.

Opgevoerde e-bikes en fatbikes

Uit een peiling van onderzoeksbureau Ipsos I&O – in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat – blijkt dat vier op de tien jongeren tussen de 12 en 24 jaar niet weten dat zij onverzekerd zijn bij een ongeluk met een opgevoerde e-bike. Ook veel ouders zijn zich niet bewust van de juridische en financiële gevolgen. Slechts 9 procent weet dat zij aansprakelijk kunnen worden gesteld voor alle schade, zelfs als hun kind het ongeluk niet heeft veroorzaakt. Bij opgevoerde fietsen – die sneller gaan dan 25 kilometer per uur – gelden andere regels: er is een helmplicht, een minimumleeftijd en een rijbewijsplicht. Toch rijdt een op de tien jongeren op zo’n opgevoerde fiets. De helft daarvan haalt zelfs snelheden boven de 35 kilometer per uur. Ruim de helft van deze jongeren denkt dat de kans klein is dat ze aansprakelijk worden gesteld of een boete of strafblad krijgen, wat volgens de onderzoekers duidt op ernstige onderschatting van de risico’s.

’t Kan hard gaan’.

Om die reden lanceerde het ministerie samen met ANWB, Veilig Verkeer Nederland, RAI Vereniging, Verbond van Verzekeraars en TeamAlert de campagne ‘’t Kan hard gaan’. Onderdeel daarvan is de E-bike Reality Checklist, die ouders en jongeren helpt om opgevoerde e-bikes te herkennen en wijst op de gevaren en wettelijke regels. Ook geeft de checklist praktische tips voor gesprekken tussen ouders en kinderen. De risico’s zijn niet alleen theoretisch. Uit het onderzoek blijkt dat jongeren al te maken hebben gehad met schade waarbij de verzekering niets uitkeerde. Eva uit de peiling werd bijvoorbeeld aangereden terwijl ze op haar opgevoerde fatbike reed. Ze liep een gebroken arm en een hersenschudding op, en kon als zzp’er een maand niet werken. ,,De verzekeraar vergoedde alleen mijn ziekenhuisrekening, maar niet mijn gederfde inkomsten. Mijn fatbike was net iets te snel – vijf kilometer per uur extra – en daardoor verviel mijn dekking volledig.”

Harde les

Ook Mirjam, eveneens deelnemer aan het onderzoek, kreeg een harde les. Haar fatbike haalde 38 kilometer per uur. Na een aanrijding bleken haar schade, fysiotherapie en kapotte telefoon volledig voor eigen rekening te komen: een kostenpost van zo’n 1.000 euro. ,,Dat ik ineens geen e-bike meer had in de ogen van de verzekering, kwam als een schok. Sindsdien ben ik veel voorzichtiger.” De campagne wijst jongeren er ook op dat bij een tweede overtreding de fiets zelfs in beslag genomen kan worden. De boete voor rijden met een opgevoerde e-bike bedraagt 320 euro, en voor jongeren boven de 12 jaar is een strafblad niet uitgesloten. KLIK HIER voor meer informatie.