Stichting Herplant de Lindeboom slaat alarm over de verkeersveiligheid van de kruising Ridderstraat/Keiweg na bouw nieuwe appartementen. Appartementen Keiweg/Ridderstraat
Frits Schuitemaker van stichting Herplant de Lindeboom: "De hoek
Keiweg-Ridderstraat gaat als we niet opletten volgepropt worden met 64 huurappartementen in de duurste sector met ook nog eens onvoldoende parkeermogelijkheden op het eigen terrein. Door hoger dan toegestaan en in de hoek van het kruispunt op gemeentegrond door te bouwen wordt veilig verkeersoverzicht onmogelijk."
Onveilige kruising
Frits gaat verder: "De verkeerssituatie op de kruising wordt dan nog gevaarlijker. De Keiweg wordt niet alleen visueel smaller. De entree van de flat komt op slechts 10 meter van het kruispunt op een stoep van 2 meter breed. En de Keiweg is al een straat van op 200 meter 8 toe en afritten. Nu wordt er ook nog eens extra bedienings- en bestemmingsverkeer aan toegevoegd. Er moet wat gebeuren. Ons veilige en thuis-in-de-wijk gevoel moet weer op peil."
Rotonde en vrijliggend fietspad
"De verkeersveiligheid is ons inziens gediend met het maken van een rotonde zoals bij de
Abdis van Thornstraat en vrij liggend fietspad in het stukje Keiweg voor een bescheidener nieuwbouw. De parkeerdruk in onze wijk mag zeker niet toenemen. Het bouwvolume op de locatie Dreamland moet in onze wijk passend worden gemaakt. Nieuwe bewoners zijn welkom maar zonder verregaande inbreuk op ons woonplezier." Stichting Herplant de Lindeboom streeft de leefbaarheid en veiligheid van onze buurt na met als uiting de herplant van een lindeboom op de rotonde Keiweg-Ridderstraat als symbool van Brabants welkom. Een lindeboom heeft hier oorspronkelijk ook werkelijk gestaan.
Tijdspad
De omgevingsdialoog is inmiddels gestart. Deze vindt vanwege de geldende coronamaatregelen niet fysiek gehouden. Men kan via de link onderaan dit artikel op de website van projectontwikkelaar Van Wanrooij een reactie geven op het plan. Op 18 februari zal hiervan een verslag beschikbaar komen waarna je weer tot 2 maart de tijd krijgt om daar weer op te reageren. In maart zal het ontwerp bestemmingsplan gereed zijn welke dan 6 weken ter inzage zal worden gelegd. Daarna worden de inspraakreacties beoordeeld en kan in juli het bestemmingsplan worden vastgesteld. Tot augustus/september is er dan nog de mogelijkheid tot het indienen van beroep.