De kinderpostzegelactie is weer gestart

26 sep , 6:19 Nieuws
kinderpostzegels
Tot en met woensdag 2 oktober 2024 komen weer zo'n 130.000 kinderen in actie om kinderen te helpen. Zij gaan langs de deuren om kinderpostzegels en andere producten te verkopen.

Kinderpostzegels

Gisteren is de jaarlijkse kinderpostzegelactie van start gegaan, een extra bijzondere editie tijdens het 100-jarig bestaan van Kinderpostzegels. Op de St. Josephschool in Leiden onthulde Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Margriet de speciale jubileumzegel, waarmee 130.000 kinderen deze week in heel Nederland langs de deuren gaan. Dit jaar introduceert Kinderpostzegels een interactieve postzegel. Via een QR-code op de zegel kunnen kopers een persoonlijke videoboodschap opnemen en versturen. De opbrengst van deze actie ondersteunt projecten die kinderen in kwetsbare situaties helpen door hen een veilige plek, een maatje of schoolspullen te bieden. 

Persoonlijke boodschap

Speciaal voor het jubileum is een kinderpostzegel ontworpen die door PostNL wordt uitgegeven, waarbij kopers een persoonlijke boodschap kunnen toevoegen. De zegel bevat een QR-code waarmee een videoboodschap kan worden opgenomen, wat de ervaring van het versturen van post bijzonder maakt. Op de zegel staat een trampoline afgebeeld, een symbool voor het vangnet dat veel kinderen missen. Naast kinderpostzegels zijn er aan de deur en online producten beschikbaar zoals een shopper, een pleisterblikje en kaarten, ontworpen door Hallmark. Ook kan een eenmalige donatie worden gedaan.

Steun hard nodig

De steun voor Kinderpostzegels is belangrijker dan ooit, met 230.000 kinderen in Nederland die momenteel in armoede leven. Eén op de vier kinderen groeit op met een ouder die worstelt met verslaving of psychische problemen, en één op de acht kinderen ontvangt jeugdhulp. De kinderpostzegelactie helpt deze kinderen met steun en middelen om veerkrachtiger te worden. Sofie Vriends, directeur van Kinderpostzegels, benadrukt: “We zetten ons al 100 jaar in voor kinderen die het moeilijk hebben. Kinderen missen vaak het noodzakelijke vangnet, wat grote gevolgen heeft voor hun ontwikkeling. Dankzij de opbrengst van de kinderpostzegelactie kunnen we hen helpen met schoolspullen, een veilige plek of liefdevolle aandacht van een maatje.” Herna Verhagen, CEO van PostNL, voegt hieraan toe: “Ik ben enorm trots dat we al een eeuw samenwerken met Kinderpostzegels. Dit jubileumjaar is extra bijzonder, omdat je nu voor het eerst een persoonlijke videoboodschap kunt toevoegen aan je post.” De actie loopt tot en met 2 oktober 2024.