Bristol in het BouwlingCentre sluit definitief de deuren

01 aug , 6:27 Zakelijk
bouwlingcentre
De Nederlandse vestigingen van mode- en schoenenketen Bristol, waaronder die in Oosterhout, sluiten binnenkort hun deuren.

Bristol sluit deuren

Dat bevestigt marketingtopvrouw Lore Vanaudenhove van moedermaatschappij Euro Shoe Group. "Als de doorstart doorgaat, zullen ongeveer zeventig Belgische winkels en enkele medewerkers van het hoofdkantoor worden overgenomen," zegt zij. "Voor de circa 80 Nederlandse winkels werd geen overnemer gevonden." Euro Shoe Group vroeg eind mei in België een vorm van uitstel van betaling aan, waardoor het Belgische familiebedrijf tot 7 september beschermd is tegen schuldeisers terwijl het zoekt naar een nieuwe eigenaar.

Grote uitverkoop

Het bedrijf kampt met de nasleep van de coronacrisis, koopkrachtdaling en een fors gedaalde omzet in de tweede helft van vorig jaar. Om schulden af te lossen, is Bristol begonnen met een grote uitverkoop. "De opbrengst van de leegverkoop in zowel België als Nederland zal echter onvoldoende zijn om alle schulden van onze moedermaatschappij aan te zuiveren," aldus Vanaudenhove. "Na het aflopen van de bescherming zal het faillissement van de moedermaatschappij volgen, en daardoor ook van dochteronderneming Bristol bv in Nederland."

Onzekere tijden

Momenteel werken er ongeveer vierhonderd mensen bij Bristol in Nederland, aldus Vanaudenhove. Vakbond CNV reageerde geschokt op het nieuws. "Voor de werknemers is dit een onzekere tijd. Ze weten niet of hun salaris straks nog binnenkomt, terwijl vaste lasten zoals huur en hypotheek doorlopen," aldus de vakbond. CNV noemt de situatie bij Bristol "het zoveelste drama in de winkelstraat."

Retail heeft het zwaar

De laatste tijd neemt het aantal faillissementen in Nederland toe. Vorig jaar gingen elektronicaketen BCC en de koopjesketen Big Bazar failliet, en vorige week kwam daar de Nederlandse tak van modeconcern Esprit bij. Retaildeskundige Paul Moers benadrukte eerder dat de retail in Nederland het "loodzwaar" heeft. Uitgaven aan wonen en eten nemen een steeds groter deel van het budget in beslag, terwijl ook de concurrentie van verkopers van tweedehands kleding toeneemt, constateert Moers.