
De provincie Noord-Brabant wil samen met de gemeenten Dongen en Oosterhout de veiligheid, leefbaarheid en doorstroming op en rond de N629 op korte termijn verbeteren. De drie overheden vragen een ingenieursbureau in kaart te brengen welke combinatie van maatregelen het beste resultaat oplevert. Provincie en gemeenten staan nog steeds achter de verlegging van de N629, maar die laat door stikstofbeperkingen waarschijnlijk nog jaren op zich wachten.
De N629 verbindt Dongen met de A27 bij Oosterhout. Door de sterke toename van het verkeer in de afgelopen decennia is de provinciale weg overbelast. Om de doorstroming, leefbaarheid en veiligheid te verbeteren, kozen provincie en gemeenten er in 2018 voor de N629 in twee fases te verbeteren. Fase 1 bestaat uit een betere aansluiting op de A27 en is inmiddels afgerond. Fase 2 omvat een nieuwe verbinding tussen Ter Horst en Dongen, inclusief een nieuwe brug over het Wilhelminakanaal. Dit deel van het project ligt sinds 2023 stil omdat er in de gebruiksfase te veel stikstofneerslag op natuurgebieden zou ontstaan. Ook nieuwe stikstofberekeningen bieden voorlopig geen uitzicht op realisatie.
In afwachting van de uitvoering van het oorspronkelijke plan worden maatregelen onderzocht om de situatie op en rondom de huidige N629 vóór die tijd te verbeteren. Denk aan het optimaliseren van verkeerslichten, het verlagen van de maximumsnelheid en het veiliger inrichten van de weg. Op die manier moeten veiligheid, oversteekbaarheid en leefbaarheid worden verbeterd, terwijl sluipverkeer wordt tegengegaan en geluidshinder voor de omgeving afneemt. Een ingenieursbureau wordt gevraagd deze maatregelen concreet uit te werken en te adviseren over de effecten ervan. De opdrachtverlening vindt begin 2026 plaats. Rond de zomervakantie van volgend jaar moet het advies gereed zijn. Dan moet ook duidelijk zijn welke overheid welke maatregelen oppakt, waar mogelijk in combinatie met regulier onderhoud.
“Door slimme keuzes te maken is het ons bij een aantal projecten gelukt om ondanks de stikstofmaatregelen toch nog aan de slag te gaan,” zegt gedeputeerde Stijn Smeulders (Mobiliteit). “Bij de N629 is dat helaas nog niet het geval. Maar dat wil niet zeggen dat we als overheden dan maar op onze handen gaan zitten. We kunnen ook nu al ingrepen doen om onze weg te verbeteren en zo de leefbaarheid en verkeersveiligheid te vergroten. Ik ben blij dat we daar vandaag het startschot voor kunnen geven.” “We zetten als gemeente Dongen alles op alles om de vernieuwde N629 te realiseren,” zegt wethouder Annemarie van Eenennaam. “Met de herinrichting van de kruising Steenstraat–Duiventorenbaan bereiden we ons daar nu al op voor. Zo verbeteren we niet alleen de verkeersveiligheid en doorstroming op korte termijn, maar zorgen we er ook voor dat de aansluiting straks naadloos past bij het nieuwe tracé van de N629.”
Wethouder Clèmens Piena (gemeente Oosterhout): “We zijn blij dat alle partijen zich blijven inzetten voor de volledige realisatie van de plannen voor de N629. Tegelijkertijd is het ook verstandig om in de tussentijd te werken aan maatregelen die de doorstroming bevorderen en de veiligheid verbeteren. We kijken goed of die maatregelen passen in de plannen voor de N629 na realisatie op de iets langere termijn.” Naast maatregelen om de weg te verbeteren is er een fonds van 900.000 euro beschikbaar voor verbetering van het landschap rondom het projectgebied. Hieruit kunnen bijvoorbeeld wandelpaden, bankjes en natuurontwikkeling worden betaald.





