"Oosterhout heeft absoluut de smaak te pakken! Dit voorjaar zet de stad zichzelf op de kaart als Amsterdam Eating District. De letters ‘I-Amsterdam’ krijgen vanaf week 14 een prominente plek op de Oosterhoutse Markt." zo laat St. Oosterhout Promotie ons weten. "Dit is een eerste concrete stap in het realiseren van de ambities zoals beschreven in de recent verschenen Toekomstvisie 2030."
Citymarketing
Tegenwoordig doet iedere stad aan citymarketing. Zandvoort werd Amsterdam Beach. Friesland werd het Amsterdam Lake District. Nu is het tijd voor Oosterhout: het 'Amsterdam Eating District'. Oosterhout voert al enige jaren de campagne ‘Proef Oosterhout’ en ‘Oosterhout de smaak te pakken’. De campagnes zorgden voor een grotere naamsbekendheid op regionaal niveau. Maar de stad heeft grotere ambities: “De Lonely Planet beveelt Oosterhout aan als uitstekende uitvalsbasis voor toeristen.”, zo vertelt een trotse Ad van Oosterhout.
Groots denken
Ook de toeristen die ons land bezoeken, denken groots. Alles binnen een uur rijden van de Amsterdamse binnenstad, zien zij als ‘Amsterdam’. Stichting Promotie Oosterhout neemt dat gegeven als uitgangspunt. Door begin week 14 de letters ‘I Amsterdam’ een prominente plek op de Markt te geven, wordt de naamsbekendheid van Oosterhout met sprongen vergroot. Weerstand verwachten de initiatiefnemers niet. Ad van Oosterhout: “Het punt is dat we in Oosterhout vaak te bescheiden zijn. Wij durven deze keer groots te denken. De letters op de Markt kan je zien als wake-up-call. Het zet letterlijk de spotlight op de stad. Na een paar maanden zullen de letters naar een volgend project verhuizen. In Oosterhout staat dan het evenementenseizoen voor de deur en de terrassen stromen weer vol.”
Het mes snijdt aan twee kanten
Oosterhout heeft een uniek culinair aanbod en het wordt tijd dat meer toeristen daarvan proeven. Daarbij snijdt het mes aan twee kanten: het ontlast het overvolle centrum van Amsterdam en draagt bij aan de positionering van Oosterhout als culinaire hotspot. Op korte termijn gaan de initiatiefnemers met de Oosterhoutse horeca om tafel. “Samen maken we het verschil. Dit initiatief gaat veel verder dan het samenstellen van leuke arrangementen. Zo bundelen we ondernemerschap en creativiteit in Oosterhout.”