Surplus start campagne om escalatie van burenruzie te voorkomen

Foto: Surplus

Buurtbemiddelingsorganisaties sloegen de handen ineen voor een campagne met informatie en tips om escalatie te voorkomen bij burenruzie.

Burenruzie

Eén op de vier Nederlanders ergert zich wel eens aan zijn of haar buren. Een deel van deze ergernissen escaleert en mondt zelfs uit in een burenruzie. Buurtbemiddeling kan er dan voor zorgen dat de buren met elkaar in gesprek gaan en samen tot een oplossing komen. Maar hoe mooi zou het zijn als de escalatie voorkomen kan worden? Buurtbemiddelingsorganisaties in heel Nederland sloegen de handen ineen voor een landelijke campagne met informatie en tips om zelf op een effectieve manier het gesprek aan te gaan. Dat is makkelijk praten!

Constructieve oplossing

Op de speciale webpagina staan vijf stappen die buren kunnen zetten om tot een constructieve oplossing te komen: blijf kalm, kies het juiste moment, leg uit wat het met jou doet, zoek naar een oplossing waar beide partijen tevreden mee zijn en maak duidelijke afspraken. Naast de video zijn er posters, flyers en social media posts die de boodschap van de campagne versterken. Ook geven buurtbemiddelaars uit het hele land tips door middel van persoonlijke vlogs onder de hashtag #datismakkelijkpraten.

Juiste toon en moment

Marianne Grooten, coördinator buurtbemiddeling en lid van het campagneteam licht toe: “Met de campagne willen we voor zorgen dat mensen zich bewust zijn dat een gesprek pas effectief is als je dat op de juiste toon en op het juiste moment inzet. Het heeft namelijk geen zin om in het heetst van de strijd het gesprek aan te gaan. Je vervalt dan in verwijten en dat werkt niet probleemoplossend.” Kijk voor meer informatie op de onderstaande link.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen