Tabaksreclame sinds deze week uit het straatbeeld verdwenen

Foto: Pixabay License / ArtTower

De nieuwe wettelijke regelingen met betrekking tot tabak zijn op 1 juli ingegaan en dat betekent een aanscherping van het reclameverbod en volledig ‘neutrale’ sigaretten.

Rookvrije omgeving

Het doel is dat dat kinderen gaan opgroeien in een rookvrije omgeving en dat de circa 20.000 jaarlijkse sterfgevallen door tabak worden voorkomen. Tabaksproducten verdwijnen nog verder uit het zicht en worden minder aantrekkelijk, zodat stoppen met roken makkelijker wordt en starten moeilijker. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat door reclame met name jongeren meer geneigd zijn om te beginnen, en daarnaast weerhoudt reclame rokers ervan om te stoppen. Met de aanscherping van het reclameverbod krijgen bijna alle zaken die rookwaren verkopen te maken met het reclameverbod: alleen tabaksspeciaalzaken mogen het product – alleen binnen – nog aanprijzen.

Standaard uiterlijk

Met elektronische verhittingsapparaten wordt tabak verhit in plaats van verbrand. Deze apparaten lijken in gebruik en uitstraling op e-sigaretten. Bij het reguleren van deze apparaten wordt op veel punten aansluiting gezocht bij de regelgeving van e-sigaretten. Om die reden gaan er onder andere het reclameverbod, het uitstalverbod en verschillende verkoopbeperkingen – zoals de leeftijdsgrens van achttien jaar – voor gelden. Sinds afgelopen vrijdag wordt ook een standaard uiterlijk voorgeschreven voor alle sigaretten en mag er onder meer geen verschil meer zijn in kleur, vormgeving, materiaal en andere elementen. In 2020 werden al neutrale verpakkingen voor sigaretten en shag ingevoerd. “Door nu ook standaardeisen te stellen aan de sigaret zelf kan worden voorkomen dat de tabaksindustrie haar aandacht verlegt van het aantrekkelijk maken van de verpakkingen, naar het aantrekkelijk maken van het uiterlijk van de sigaret,” aldus de Rijksoverheid.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen