40% van de Nederlanders denkt weer meer uit te geven in de restaurants, cafés en hotels als deze weer geopend zijn.
Toe aan het terras
Als de cijfers (en het kabinet) het toelaten, zijn terrassen en winkels op 21 april weer open. Hoewel Nederlanders uitkijken naar dit moment, denkt ruim 35% dat het financieel weer even wennen wordt. Tijdens de
lockdown kwam één op drie (33%) namelijk beter uit met hun geld. Hier laten we ons overigens niet door tegenhouden. Bijna een kwart (22%) van de Nederlanders is voornemens om op dag één al een plek op het
terras te bemachtigen. Dit blijkt uit onderzoek van Pricewise onder 1.000 respondenten, in samenwerking met Panel Inzicht.
Horecabudget
Het gemiddelde bedrag dat Nederlanders de eerste maand aan
horeca willen uitgeven ligt op 70 euro. Op generatieniveau zit hier veel verschil in. Zo zetten millennials en generatie Z, met respectievelijk 75 en 85 euro, hoger in dan gemiddeld. Babyboomers zijn de hekkensluiters en geven met 65 euro het minst uit in de eerste maand. Wel zijn we het eens over het eerste drankje dat besteld wordt. Met stip op één staat het biertje (23%), gevolgd door een kop koffie (21%) en een glas wijn (11%).
Lockdown-spaarpot
Vier op tien Nederlanders denkt weer meer uit te geven in de restaurants, cafés en hotels als deze weer geopend zijn. Voor sommige Nederlanders komt het horecabudget uit een speciale spaarpot. Bijna de helft van de Nederlanders (48%) vond het de afgelopen tijd makkelijker geld te besparen en heeft geld opzijgelegd. Met name voor vakanties en weekendjes weg (30%). Maar ook voor horeca (13%), kleding (18%), uitjes (16%) en beauty (9%) is gespaard.
Hogere vaste lasten
Ondanks dat de lockdown het voor velen makkelijker maakte geld te sparen, vielen sommige uitgaven ook hoger uit. Zo gaven we meer geld uit aan boodschappen (28%) en thuisbezorgservices (27%). Ook de kosten voor energie gingen bij huishoudens omhoog (36%).