De nieuwe internetprijzen verschillen dit jaar sterk per provider. Opvallend is dat er ook een aantal prijsverlagingen zijn aangekondigd. Dit is opmerkelijk omdat de internetprijzen sinds 2018 met gemiddeld 9,70 euro zijn gestegen. Prijsstijgingen zijn over het algemeen de norm vanwege de nodige investeringen in het netwerk. Een verhoogde prijs gaat wel vaak samen met een snelheidsupgrade. Dat, en meer, blijkt uit onderzoek van Prijsvergelijken.nl
De prijsstijgingen variëren dit jaar veel. Uit de analyse van de prijsverhogingen vanaf 2018 blijkt dat bijna alle providers hun prijzen blijven verhogen. Soms wordt er geen prijsverhoging doorgevoerd, maar alleen een inflatiecorrectie en soms zelfs allebei. Bij Youfone waren er in 2018 en 2020 geen prijsverhogingen, maar in 2019 juist een hele grote van 10,5%. KPN voerde voor het eerst sinds 2018 een prijsverlaging door, namelijk op het Hussel 1 Gbit pakket. Ook Ziggo heeft voor het eerst prijsverlagingen doorgevoerd, zo hebben een aantal internet giga pakketten prijsverlagingen van € 3,50 tot € 5,00. Alles-in-1 is wel gemiddeld € 1,46 duurder dan voorgaande jaren. Sommige providers hebben nog geen aankondiging van tariefwijzigingen gedaan.
De belangrijkste reden die door providers wordt genoemd voor de prijsverhogingen, zijn de investeringen in het netwerk. KPN geeft bijvoorbeeld aan dat ze dankzij deze prijsverhoging kunnen investeren in de kwaliteit van het netwerk en de veiligheid voor klanten (Malwarefilter, DNSSEC, KPN Veilig Licenties). Ook Ziggo beaamt dit op hun Community Channel. Zo schrijven zij dat investeren in het netwerk noodzakelijk is om aan de hoge eisen van het digitale infrastructuur te voldoen. Daarbij wordt, voornamelijk afgelopen jaar, het internet enorm intensief gebruikt. Van thuiswerken tot streamen, waardoor grote hoeveelheden data tegelijkertijd over de verbinding moeten kunnen.
Je hoeft als consument niet zomaar een prijsverhoging te accepteren. Edwin Jonker van Prijsvergelijken.nl: “Wanneer een provider een prijsverhoging doorvoert die hoger is dan de inflatiecorrectie, heb je als consument het recht om je abonnement te beëindigen. Ook wanneer je contractperiode nog niet voorbij is. Je bent dan dus contractvrij. Wordt de nieuwe prijs van je provider aangepast op basis van de inflatiecorrectie? Dan kun je niet overstappen. Je bent hier namelijk in je contract mee akkoord gegaan. Prijsverhogingen die afwijken van de inflatiecorrectie, worden door de provider altijd gecommuniceerd aan de klant. Bij een inflatiecorrectie hoeft dit niet."