Er zijn verschillende manieren van online criminaliteit. Het afgelopen jaar kwamen online oplichting en fraude het meeste voor.
Online crimininaliteit
Het afgelopen jaar is 17% van de bevolking slachtoffer geworden van online criminaliteit. Het gaat om incidenten en delicten die via internet, e-mail of app plaatsvinden. Dit blijkt uit de Veiligheidsmonitor 2021 en de geregistreerde criminaliteit waar
Pricewise onderzoek naar heeft gedaan. Het aantal slachtoffers van
cybercriminaliteit steeg de afgelopen tien jaar met maar liefst 22%. Er zijn verschillende manieren van online criminaliteit. Welke vormen werden het meest gebruikt? En wat dekt welke verzekering als iemand slachtoffer wordt van online criminaliteit?
Cybercriminaliteit
Het afgelopen jaar kwamen online oplichting en fraude het meeste voor. Aankoopfraude werd het meeste gemeld in deze categorie; slachtoffers kregen online gekochte producten of diensten niet geleverd, terwijl deze al wel betaald waren. Daarna volgt hacken als meest toegepaste vorm van online criminaliteit, waarbij bij 6% van de slachtoffers een account gehackt werd en bij 3% een apparaat. Ook worden er nog steeds veel pogingen tot phishing (het ‘vissen’ naar online gegevens met als doel om geld te krijgen middels een nepverhaal) gedaan. 68% van de Nederlanders zegt het afgelopen jaar minstens één telefoontje, e-mail- of ander bericht te hebben ontvangen van (waarschijnlijk) een oplichter. 2% zegt hier weleens te zijn ingetrapt.
Verzekeren tegen online criminaliteit
Slachtoffers van internetoplichting dienen aangifte te doen bij de politie. Voor eventuele kosten voor juridische hulp kan beroep worden gedaan op de rechtsbijstandverzekering of in sommige gevallen op de cyberdekking van verzekeraars. Steeds meer verzekeraars breiden hun inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering uit met een cyberdekking. Denk bij cyberdekking ook aan dekking voor de kosten van hulpverlening bij problemen als identiteitsdiefstal, beveiligingsinbreuk en ransomware. Wat precies gedekt wordt bij een cyberincident verschilt per verzekeraar en incident. Wel bieden alle verzekeraars met cyberdekking telefonische hulpverlening aan om de digitale problemen op te lossen.