Op zondag 21 juni is het weer Nationale Toplessdag. Het thema van dit jaar is 'Maak een vuist tegen bodyshaming'.
Topless zonnen
Blote borsten op het strand horen bij Nederland! Toch zien we op onze stranden steeds minder topless zonnende vrouwen. En dat is zonde, want uit onderzoek blijkt dat 50% van de Nederlandse vrouwen wél graag topless wil zonnen. Maar door de komst van social media en smartphones zijn we terughoudender geworden. Toen belangenvereniging voor naaktrecreatie NFN Open & Bloot drie jaar geleden met hun platform 'BlootGewoon!' de allereerste Nationale Toplessdag organiseerde, werden zij getriggerd door het feit dat topless zonnende vrouwen een zeldzaamheid aan het worden zijn op de Nederlandse stranden.
Vuist tegen bodyshaming
NFN Open & Bloot: "Het lijkt of we niet meer durven. Terwijl we ons amper een generatie geleden vrij genoeg voelden om te zonnen zoals we dat wilden. Het merendeel van de meiden en vrouwen lag toen zonder topje op het strand, bij het zwembad en in de achtertuin. En ook nu, in 2020, geeft een groot deel van de zonaanbidsters hieraan (heimelijk) de voorkeur. Logisch, want het voelt veel vrijer en je krijgt bovendien een mooi egaal zomers kleurtje. Maar toch… De toplozen zijn dik in de minderheid. Hoe kan dit?!" NFN Open & Bloot wil graag dat vrouwen gaan nadenken over hoe het komt dat ze niet (meer) topless zonnen. Hoe hun oordeel over hun eigen lichaam en het (vermeende) oordeel van anderen hier misschien van invloed op is.
Meedoen is eenvoudig
NFN Open & Bloot roept vrouwen dan ook op om een vuist te maken tegen bodyshaming tijdens de Nationale Toplessdag. Meedoen is heel eenvoudig, zo leggen zij uit op hun website: "Post op zondag 21 juni tijdens de Nationale Toplessdag met #TOPLESSDAG jouw mening, een mooie quote of beeld. Of sluit je aan bij de Facebook-vrouwengroep ‘Zonnen zonder topje’ (zie link onderaan dit artikel) en deel je mening en ervaringen over jouw lijf en de keuzes die je maakt met een paar honderd vrouwen!". Let hierbij overigens wel op dat je tepels niet in beeld zijn, want dat vinden social mediakanalen anno 2020 nog steeds niet goed...