David Dijkstra: “Niemand is te oud om fitter te worden”

Foto: David van Dijk - Fit20 Oosterhout

“Niemand is te oud om fitter te worden. Dit wordt zo vaak gezegd of geschreven dat het misschien niet altijd meer doordringt. Daarom nog een keer: Niemand is te oud om fitter te worden!”, zo begint David Dijkstra van fit20 Oosterhout zijn verhaal.

Bewegen heeft positief effect

Talloze onderzoeken laten zien dat iedere vorm van bewegen op oudere leeftijd een positief effect heeft op het lichaam en op de geest. David Dijkstra van fit20: “Door te bewegen verbetert de stemming, het geheugen en verkleint de kans op depressie. Het is de beste verdediging tegen Alzheimer en stress. Slapen gaat beter en het concentratievermogen neemt toe. Inmiddels hebben veel onderzoeken laten zien dat als je spierkracht gaat afnemen, als je beginnende sarcopenie hebt, het risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten toeneemt. Naarmate de sarcopenie toeneemt wordt dat risico steeds groter. Dezelfde soort relatie zie je tussen sarcopenie en COPD. Tussen sarcopenie en hypertensie (verhoogde bloeddruk). Tussen sarcopenie en kanker. Tussen sarcopenie en diabetes.”

Hoe te bewegen?

Maar hoe kan iemand op oudere leeftijd het beste bewegen? David: “Soms voelen 60 of 70 of 80 plussers zich niet meer veilig op de fiets, of kwetsbaar om te wandelen of bang om te vallen. Bij een sportschool waar harde muziek klinkt en de sportlessen op een hoog tempo verlopen voelt ook niet iedereen zich thuis. Bij fit20 heb je hier geen last van. Een traditionele cardiotraining zoals hardlopen versterkt je beenspieren. Vooral als je sprint. Maar de andere grote spiergroepen, je borst-, arm-, rug- en buikspieren worden door hard te lopen niet of nauwelijks versterkt. Als je traint voor je gezondheid is het logischer om een training te kiezen die al je grote spiergroepen versterkt. Hoe meer spiermassa en spierkracht hoe beter bestand je bent tegen sarcopenie. Bij fit20 train je de ‘big five’: jouw 5 grote spiergroepen. Daar word je enorm sterk van. En dat beschermt je gezondheid en je voelt je super!”

Intensieve krachttraining

“In de Verenigde Staten is veel onderzoek gedaan naar welke training geschikt is voor ouderen. Het blijkt dat vooral intensieve krachttraining een groot aantal voordelen heeft voor de ouder wordende man of vrouw. Krachttraining gebeurt op speciale apparatuur en vaak met een personal trainer. Deze training verhoogt de botdichtheid van vrouwen met osteoporose, versterkt hun spieren, verhoogt de spierkracht en verbetert de balans. Ook blijkt uit onderzoek dat deze vorm van training bij oudere ongetrainde mannen de conditie van hun hart en vaten sterk verbetert, hun spierkracht doet toenemen en hun stofwisseling verhoogt. Het vetgehalte neemt significant af. Een ander onderzoek laat zien dat deze training de bloed glucose waarden bij diabetes 2 patiënten verbetert en hun insuline gevoeligheid verhoogt. De fit20 training is een intensieve krachttraining op een heel rustig tempo en altijd met een personal trainer. Daar is niemand te oud voor!”

Gratis kennismaken

Gratis een kennismakingstraining ervaren? Op de website van fit20 Oosterhout via de onderstaande link kun je makkelijk een kennismakingstraining aanvragen. Je vindt fit20 Oosterhout in het FORVM aan het Bouwlingplein, tegenover de Jumbo.

  • KLIK HIER om een gratis kennismakingsles aan te vragen
  • www.fit20oosterhout.nl
  • fit20 Oosterhout, Bouwlingplein 46 (in het FORVM), tel. 0162 700544
  • Deze advertorial is mede mogelijk gemaakt door fit20 Oosterhout

Reacties

X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Cookieinstellingen