Campagne om verhardende straatcultuur bij jongeren aan te pakken

feb 03 , 6:51 Gemeente
youchoose
Om de v erhardende straatcultuur bij jongeren een halt toe te roepen gaat de gemeente investeren in de jeugd via de campagne YouChoose.

Tijd voor actie

De toename van geweldsincidenten en criminele activiteiten onder jongeren is een landelijke trend. Ook onze gemeente ontkomt daar niet aan. Jongeren raken steeds vaker betrokken bij geweldsincidenten, dealen en het consumeren van drugs. De (online) groepsdruk zorgt voor veel onrust onder de doelgroep. Scholen maken zich zorgen en ouders weten vaak niet waar jongeren mee in aanraking komen. Gevechten en agressie lijken ook in onze gemeente toe te nemen. Daarom start de gemeente Oosterhout in samenwerking met Soapbox jongerenmarketing een campagne tegen verhardende straatcultuur: YouChoose.

Verhardende straatcultuur

Jongeren staan tegenwoordig onder flinke druk. Zowel online als offline hebben zij te maken met vele uitdagingen. Er is beperkt toezicht online en een groeiend gevoel van onveiligheid. Onder leeftijdsgenoten wordt er status ontleend aan het uitoefenen van criminele activiteiten. De campagne stelt jongeren tussen de 11-16 jaar voor een keuze: wil jij indruk maken bij je vrienden door geweld te gebruiken? Of wil je respect krijgen voor je skills? You Choose! Het doel is jongeren weerbaar te maken en zich te laten focussen op hun kwaliteiten.

Talenten en skills

In deze campagne worden jongeren gemotiveerd zich te richten op hun talenten en skills. Door de nadruk op talent worden jongeren geprikkeld om zich in te spannen, verder te leren en zelf initiatieven te ontwikkelen. . In deze campagne zijn lokale ambassadeurs te zien: Rodney van Oossanen (Kickboxer en eigenaar Rodney’s Gym), Chanlex 'Manuel' Bahaty (voetballer bij Jong PSV) en Tamara Snoeren (danseres en eigenaar de Dansfabriek Oosterhout) die criminele activiteiten ontmoedigen. Zij roepen jongeren op om, net als zij dat doen of gedaan hebben, aan de slag te gaan met hun talent of passie.