Eén op acht Nederlanders zette streamingabonnement stop door inflatie

25 jun 2023, 6:07 Nieuws
netflix
Vier op de tien Nederlanders hebben de afgelopen tijd een abonnement aangepast of stopgezet als gevolg van de toegenomen kosten van levensonderhoud.

Bezuinigingen

Slimster stelde aan 2000 Nederlanders de vraag: Heb je onlangs een abonnement stopgezet of aangepast naar aanleiding van toegenomen maandlasten? Liefst één op de acht gaf aan een abonnement op een streamingdienst als Spotify of Netflix te hebben stopgezet. Daarnaast paste bijna één op de negen ondervraagden onlangs zijn of haar mobiele telefoonabonnement aan. Ook tijdschriften kregen een flinke klap te verduren: ruim één op de twaalf Nederlanders zegde een tijdschriftabonnement op. De krant, de sportschool, maaltijdboxen en internet/tv scoren allemaal tussen de zes en zeven procent. Een kleine vier procent gaf aan het onderhoudscontract van bijvoorbeeld de cv-ketel of de glazenwasser te hebben opgezegd. Tot slot besloot bijna één op de 50 Nederlanders het leasecontract van zijn of haar auto voortijdig op te zeggen.

Maaltijdboxen en sportschool

Kijkend naar de top-5 van gewijzigde of stopgezette abonnementen onder mannen en vrouwen, dan komen we in beide lijsten streamingdiensten en de mobiele telefoon bovenaan tegen. Het internet- en tv-abonnement staat in beide gevallen op plek 5. Wat opvalt is dat liefst 8,5 procent van de mannen aangeeft te stoppen met het bestellen van maaltijdboxen. Vrijwel hetzelfde percentage zegde bovendien de krant op. Die twee abonnementen komen we in de top-5 van de vrouwen niet tegen. Zij bezuinigen daarentegen weer vaker op tijdschriftabonnementen en op de sportschool. Al met al geeft bijna 45 procent van de mannen aan een abonnement te hebben stopgezet, tegen ‘slechts’ 35 procent van de vrouwen.

Niet-essentiële abonnementen opgezegd

Dat streamingdiensten, zoals Spotify, Netflix en Videoland relatief vaak werden opgezegd, is grotendeels verklaarbaar doordat ook veel Nederlanders een dergelijk abonnement hebben. Echter hebben nog aanzienlijk meer mensen een abonnement voor hun internet en tv en voor hun telefoon. Die abonnementen werden desondanks aanzienlijk minder vaak opgezegd. Tijdschriftabonnementen daarentegen juist weer opmerkelijk vaak: 15 procent geeft aan een of meerdere abonnementen te hebben, terwijl liefst 9 procent een tijdschriftabonnement heeft opgezegd.